Vše o hubnutí ♠ Bílkoviny

11. března 2011 v 13:13 | LovelyRose♥ |  Tipy a triky
11.3.2011
Hubnutí má většina lidí spojeno s tím, že se snaží hlídat obsah tuku v potravinách či celkovou energetickou hodnotu potraviny či pokrmu, a v hlavě má naprogramováno "čím méně, tím lépe". Avšak při hubnutí by měl být postup opačný. A to, pokud si přejete zhubnout bez trpění, bez únavy, natrvalo, tak musíte uvažovat o tom, co všechno sníst máte či musíte (dle hodnoty Vašeho metabolismu). Tak aby hubnutí probíhalo optimálně (aby se redukovala jen tuková hmota, nikoliv svalová), a navždy si váhu uměli udržovat (tedy bez výrazných výkyvů = jojo efektů).


Proč zařazovat potraviny s vyšším obsahem bílkovin a zároveň nižším obsahem tuku do jídelníčku?

  • tyto potraviny způsobují pocit sytosti
  • zajistí, že hladina glykémie (krevního cukru = glukózy v krvi) nebude kolísat
  • při hubnutí se neodbourává svalová hmota, takže nedochází k tzv. "zpomalování metabolismu" (a následně ukládání tuku "do rezervy")
Lidé, kteří hubnou bez odborného dohledu mají často jídelníček složený tak, že neposkytuje dostatečné množství bílkovin. Ačkoliv tuky jsou již z jídelníčku zcela vytlačeny. Místo průměrných 70-80 g se pohybuje na 30-40 g bílkovin/denně.
(Avšak při takovém dlouhodobějším jídelníčku se na analýze složení těla pozoruje pokles svalové hmoty + vody a často právě narůst tukové tkáně. Tělesná hmotnost buď stojí na stejné hodnotě či klesá díky úbytku svaloviny a vody. Bohužel vnitřní tuk, jehož vznik je pro nás spojen s metabolickými onemocněními, narůstá.)
V praxi - u spousty lidí je snídaně pouze chléb namazaný rostlinným tukem či obdobně vypadající večeře. Stačí jen obohatit o zdroj vhodného sýru či šunky s vyšším podílem masa. A rostlinný tuk zaměnit za tvarohovou pomazánku.

Funkce bílkovin v těle:

  • jsou nezbytné pro tvorbu a obnovu tkání organismu
  • podílí se na obranyschopnosti organismu
  • podílí se na hojení ran
  • jsou součástí hormónů a enzymů
  • zajišťují transport látek v organismu
  • jsou zdrojem energie

Zdroje bílkovin:

ŽIVOČIŠNÉ (plnohodnotné):

  • maso jatečných zvířat
  • drůbež
  • zvěřina
  • ryby
  • mléko a mléčné výrobky
  • vejce

ROSTLINNÉ (neplnohodnotné):

  • sója
  • luštěniny
  • obilniny (pšenice, žito, oves, rýže…) a produkty z nich vyrobené
  • brambory
Ideální poměr Ž a R bílkovin je 1:1. Měli bychom se snažit zajistit dostatečný přívod obou těchto druhů bílkovin. Dokáží se navzájem vhodně doplňovat a jejich biologická hodnota je vyšší, nežli jsou-li přijímány odděleně.

Optimální příjem bílkovin

Minimální hranice denního příjmu bílkovin je 0,6 g na 1 kilogram ideální tělesné váhy. Optimální příjem pro dospělého člověka je však vyšší - okolo 0,8 - 1,5 g/den/kg ideální tělesné váhy. Horní hranice normy jsou doporučovány pro děti, aktivní sportovce, kojící ženy.
Ani přebytek bílkovin není zdravotně příznivý, jelikož organismus je zbytečně zatěžován dusíkatými metabolity, které se musí přes ledviny a játra vyloučit. V některých případech stoupá riziko vzniku dny.

Kvalita bílkovin:

  • kvalita bílkovin se měří jejich využitelností v organismu
  • bílkoviny se skládají ze základních jednotek zvané aminokyseliny --> ty jsou pro náš organismus nezbytné = esenciální (naše tělo si je nedokáže samo vyrobit, a proto je musím přijímat potravou)
  • plnohodnotné bílkoviny obsahují všechny esenciální aminokyseliny, zatímco neplnohodnotné bílkoviny některé postrádají
Zdroj: viviente.cz
 


Komentáře

1 Tyna* Tyna* | Web | 11. března 2011 v 14:56 | Reagovat

Sry za nepřítomnost, snad se nezlobíš od teď tu budu :)) máme prázdky ;)

2 Tyna* Tyna* | Web | 11. března 2011 v 14:56 | Reagovat

Užasný článek ale já hubnout nepotřebuju :D

3 Dennie* AFFS ^^ Dennie* AFFS ^^ | Web | 11. března 2011 v 16:40 | Reagovat

Dobře, že jsi z5 :*

4 psycho.meis psycho.meis | Web | 11. března 2011 v 20:28 | Reagovat

hezkej článek.. právě se snažím hubnout.. ale dneska sem to jaksi přehnala..
jo někde jsem četla, že je maso hodně důležité, a že se má jíst samotné na večeři bez přílohy. pak to zaneprázdní tělo, a nemáš pocit hladu .. nebo tak nějak, prý :DD jinak krásnej blog :) snovej.

5 cocone cocone | 12. března 2011 v 11:18 | Reagovat

Pěkný článek! :)

6 Flixie Alisson Flixie Alisson | Web | 12. března 2011 v 19:17 | Reagovat

dobrýý čláánok .. :) :-D  :-D

7 :] :] | Web | 12. března 2011 v 21:03 | Reagovat

Pěknej článek Irmí :DD :) Super že si zase aktivní :)

8 thestarbucks thestarbucks | Web | 13. března 2011 v 0:48 | Reagovat

dobrý článek :)

9 Flixie Alisson Flixie Alisson | Web | 14. března 2011 v 15:01 | Reagovat

Ahooj afii ako sa mááš co new ??...  a čo škola .... či vy máte práázky ?? ..  :D :D :-D  :-D  ;-)

10 Tyna* Tyna* | Web | 16. března 2011 v 14:24 | Reagovat

Těším se na další článek..:)

11 Flixie Alisson Flixie Alisson | Web | 16. března 2011 v 14:33 | Reagovat

Ahooooj affi ako sa mááš co new ?

12 _LuCy_ _LuCy_ | Web | 16. března 2011 v 15:22 | Reagovat

Ahoj, dlouho jsme si nepsaly, tak jak se máš? :)

13 A U D R E Y A U D R E Y | Web | 17. března 2011 v 16:35 | Reagovat

Zajímavý článek.:)

14 Lea Jennifer Lea Jennifer | Web | 18. března 2011 v 18:02 | Reagovat

nebudu to číst, páč se nesnažím zhubnout :D spíš přibrat potřebuju :D

15 Flixie Alisson Flixie Alisson | Web | 19. března 2011 v 15:40 | Reagovat

Ahoj affsko už si tu dávno nebola :/ .. máš zase pozastavenéé ?...

16 lady-misuggette lady-misuggette | Web | 19. března 2011 v 22:59 | Reagovat

Pěkný článek, pěkný blog..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.